Glacier National Park

22 augustus 2022 - Whitefish, Montana, Verenigde Staten

8F019E26-17C2-4CAE-BFB4-20099256F5F612953A72-E5DD-4995-B4BF-6C376EADEE2F38A71D2C-A274-4582-BC4D-7D4D87CFA8A8

Zaterdag 20 augustus

Vandaag hadden we een hele dag om te besteden in Glacier National Parc. Ruben had al aangegeven dat hij graag een lange  hike wilde maken en vroeg wilde starten. De rest was nog redelijk blanco. Er gingen ideeen rond voor een korte hike, zwemmen in het meer etc. Nadat hier gisteravond al over gesproken was,  kwamen we tot het plan dat we, mede gezien het weer en de verwachtingen hieromtrent, vroeg zouden starten zodat we om 09.00 bij het visitor center van Glacier zouden kunnen zijn. In het visitor center zouden we de laatste informatie kunnen vergaren over het weer, wildlife, conditie van de trails etc.

Dus 08.15 wegrijden! Dit leverde bij 20-minners en een enkele 50-plusser nog wel een gefronste wenkbrouw op, maar t lukte. Om 08.20 reden  we van de campground weg.

So far so good. Dat visitor center om 09.00 zou gaan lukken!! Tot we onderweg een tijdzone passeerden en de klok een uur achteruit ging........ Daar stonden we dan om 08.00 bij het visitor center voor een gesloten deur. De grap van de dag! Vroeg starten zou wel gaan lukken op deze manier. Gelukkig troffen we in het naastgelegen sanitair gebouw een zeer welwillende medewerker aan (concierge/schoonmaker) die het gebied op zijn duimpje kende. Hij was bijzonder spraakzaam en heeft ons voorzien van alle informatie die we in het visitor center wilde verzamelen.

Zo kon het dus gebeuren dat we om 09.00 locale tijd aan de hike konden beginnen. Uiteindelijk wilde iedereen op Erica en Thomas na de Lange hike doen. Al snel ontstonden er 2 groepen, een “snelle” groep, bestaande uit Ruben, Paul, Sterre, Lara en Pauline en een “minder snelle” groep, Erik, Caroline en José.

We hebben route 13, Asulkan Valley, met uitzicht op de Illecillewaet gletsjer gelopen. Een tocht van 15,8 km heen en terug met 880 hoogtemeters. Tocht van 6 uur. Onderweg hebben we de snelle groep nog 1 keer gezien, bij n rustmoment. Toen zij wilde starten kwamen wij aan. En natuurlijk boven aan de top. De wandeling was bijzonder mooi met een bijzonder uitzicht.De heenweg duurde 3 uur en over de terugweg hebben we 2 uur en n kwartier gedaan.

Ondanks dat de park info aangaf dat er vandaag grizzly beren gespot zijn, hebben wij ze helaas niet gezien.

Terug op de camping hebben Pauline en Lara nog gezwommen in het meer. De rest kwam niet veel verder dan een douche en een maaltijd. Dit was een heerlijke dag. Morgen veel kilometers vreten.

Daar gaat Thomas verslag van doen.

José.

1. Jo en Fien.:
    22 augustus 2022
    Het is een beren goed verhaal.